تغییر رشته



ماده 58 :
دانشجو در طول دوران تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته می توان با داشتن شرایط زیر و موافقت دانشگاه ذیربط از رشته ای به رشته دیگر تغییر رشته دهد:
58-1- حداقل یک ششم و حداکثر یک دوم واحدهای دوره را گذرانده باشد.
58-2- ادامه تحصیل متقاضی در رشته قبلی از نظر مقررات آموزشی بلامانع باشد.
58-3- با توجه به حداکثر مدت مجاز تحصیل امکان گذراندن واحدهای درسی موردنیاز در رشته جدید را داشته باشد
58-4- نمره آزمون ورودی متقاضی  در سال ورود به دانشگاه از نمره آزمون پایین ترین فرد پذیرفته شده در سهمیه و رشته مورد تقاضا در همان سال در دانشگاه مقصد کمتر نباشد.
تبصره 1 : تغییر رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته ممنوع است.
تبصره 2 : دانشجو در طول تحصیل خود در هر یک از مقاطع تحصیلی تنها یک بار می تواند تغییر رشته دهد.
تبصره 3 : تغییر رشته به رشته هایی که در ضوابط گزینش آنها شرایط خاصی پیش بینی شده است موکول به احراز شرایط مربوط است.
تبصره 4 : تغییر رشته دانشجویانی که به دستگاههای اجرایی خاص تعهد دارند، با رعایت کلیه شرایط این ماده و اعلام موافقت دستگاه اجرایی ذیربط امکان پذیر است.
ماده 59 :
تغییر رشته در مقاطع تحصیلی هم سطح صورت می گیرد در غیر اینصورت فقط از مقطع بالاتر به مقطع پایین تر امکان پذیر است.
ماده 60 :
در صوتر موافقت با تقاضای تغییر رشته دانشجو موظف است در اولین فرصت در رشته جدید ثبت نام و انتخاب واحد نماید  و پس ازثبت نام دانشجو حق بازگشت به رشته قبلی را ندارد.
تبصره 1: دانشجو تا قبل از ثبت نام در رشته جدید تابع مقررات رشته قبلی می باشد.
تبصره 2: اقدام نکردن دانشجو به ثبت نام در رشته جدید در وقت معین به منزله انصراف از تغییر رشته تلقی می شود و حق تغییر رشته تا پایان دوره از وی سلب می شود.

تغییر رشته توام با انتقال



ماده 61 :
در صورتیکه دانشجو همزمان دارای شرایط انتقال و همچنین شرایط تغییر رشته باشد تغییر رشته توام با انتقال بلامانع است .
تبصره : تغییر رشته توام با انتقال از وزارت بهداشت ، درمان  و آموزش پزشکی  به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و برعکس در صورت داشتن شرایط تغییر رشته و انتقال بلامانع است.
ماده 62 :
دروسی که دانشجو در رشته قبلی گذرانده است در گروه آموزشی رشته جدید بررسی و معادل سازی می شود و فقط دروسی ازو ی پذیرفته می شو د که به تشخیص گروه آموزشی با دروس رشته جدید حداقل %80 اشتراک محتوایی داشته باشد و نمره هر یک از آن دروس نیز از 12 کمتر نباشد.
تبصره 1: دروس پذیرفته شده در کارنامه دانشجو ثبت و نمرات آنها در محاسبه میانگین کل منظور می شود ولی نمرات دروس پذیرفته نشده بدون احتساب در میانگین در کارنامه دانشجو باقی می ماند در این صورت چنانچه میانگین کل واحدهای پذیرفته نشده او کمتر از 12 باشد با تصمیم شورای آموزشی داتشگاه جمعاً به عنوان یک نیمسال مشروطی برای دانشجو در رشته جدید منظور می شود.
تبصره 2: در صورتی که تعداد واحدهای دروس پذیرفته نشده دانشجو در حدی باشد که امکان گذراندن واحدهای مورد نیاز رشته جدید را در طول مدت مجاز تحصیل از وی سلب کند با تقاضای تغییر رشته او موافقت نمی شود. صورتی که تعداد واحدهای دروس پذیرفته نشده دانشجو در حدی باشد که امکان گذراندن واحدهای مورد نیاز رشته جدید را در طول مدت مجاز تحصیل از وی سلب کند با تقاضای تغییر رشته او موافقت نمی شود.
ماده 63 :
متقاضی تغییر رشته باید درخواست خود را همراه مدارک لازم حداقل 6 هفته پیش از شروع نیمسال تحصیلی به اداره آموزش دانشگاه در محل تحصیل خود تسلیم نماید.
ماده 64 :
چنانچه دانشجو از مقطع کارشناسی پیوسته به مقطع کاردانی تغییر رشته دهد حداکثر مدت مجاز تحصیل ب مبنای دوره کاردانی محاسبه و به ازای هر 20 واحد پذیرفته شده از دانشجو حداکثر یک نیمسال از طول مدت مجاز تحصیل وی کاسته می شود .


تغییر رشته اضطراری



ماده 65 :
چنانچه دانشجو در دوران تحصیل دچار بیماری یا سانحه ای گردد به تشخیص شورای پزشکی دانشگاه و تایید شورای آموزشی دانشگاه  توانایی ادامه تحصیل در آن رشته و یا امکان بهره گیری از کارایی حاصل از آن را طبق جداول نقص عضو از دست بدهد اجازه ادامه تحصیل در ان رشته را ندارد و  می تواند با رعایت سایر مقررات به رشته دیگری متناسب با رشته خود در همان گروه آزمایشی که از لحاظ نمره آزمون ورودی نزدیکترین نمره را دارد تغییر رشته دهد در این حال دانشجو از رعایت شرایط موضوع ماده 58 (باستثنای بند 1) معاف خواهد بود.
تبصره: در مواردی که دانشجو  در طول دوره تحصیل دچار اختلالات روانی و رفتاری یا بیماری جسمی و نقص عضو  موثر گردد به نحوی که توانایی ادامه تحصیل در هیچ یک از رشته های گروه آزمایشی مربوط را نداشته باشد می تواند با نظر شورای پزشکی دانشگاه و تایید شورای آموزشی دانشگاه به رشته ای در گروه آزمایشی دیگر که از لحاظ نمره آزمون ورودی نزدیکترین نمره را دارد پس از کسب موافقت دانشگاه مقصد تغییر رشته دهد.


6.1.8.0
گروه دورانV6.1.8.0